vrijdag 14 juni
19°C
35 km

Is de snorscooter minder populair door de helmplicht?

Je kent ze wel, die prachtige italiaanse scooters met een blauwe kentekenplaat waar je tot voor kort zonder helm op mocht rijden. Waar de originele Vespa maar voor weinigen is weggelegd gezien de prijs kan oplopen tot soms wel enkele duizenden euro’s, zijn er ook goedkopere alternatieven. Maar hoe zit het vandaag de dag eigenlijk met de populariteit van deze snorscooters nu er vanaf 1 januari 2023 een helmplicht geldt? Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat dit  voor heel veel mensen een enorme domper is en ze dit er dan ook van weerhoud om op een scooter te gaan rijden die niet harder mag van 25 kilometer per uur. Mede dat heeft ervoor gezorgd dat de populariteit drastisch is gedaald.

Snorscooter versus een elektrische fiets

Een snorscooter mag volgens de wet niet harder dan 25 kilometer per uur en is daarbij ook verplicht om op het fietspad te rijden. Je kunt je dus wel voorstellen hoe lullig het soms kan voelen op het moment dat er een elektrisch fiets langsfietst, die harder gaan dan jij op je snorscooter en geen helm hoeft te dragen. Het is daarom dus ook niet zo heel vreemd dat er steeds meer mensen zijn die kiezen voor een elektrische fiets. Het fijne is dan namelijk dat je niet te maken hebt met een helm en ook nog eens sneller bent. Qua verzekering maakt het overigens niet uit. Wel is het goed te weten dat je scooter verzekeren via Alpina of een andere verzekeraar wel verplicht is, terwijl dit bij een elektrische fiets niet het geval is.

Vooral veel vrouwen vinden het een probleem

Wat je vooral ziet, is dat de meeste vrouwen het een probleem vinden om een helm te moeten dragen. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat wanneer ze zich net helemaal hebben opgedoft en ze een helm op moeten doen, dat ze hier niet bepaald vrolijk van worden. Ondanks het feit dat er ook tal van trendy helmen verkrijgbaar zijn is en blijft het een heikel punt. Daarbij komt ook dat je de helm in je seat moet doen en daardoor dus minder ruimte hebt  voor andere spullen. Niet voor niets heeft dit een enorme impact op de markt en zien we vooral een verschuiving van de bromfiets met brommerverzekering, naar de elektrische fiets.

Tot slot

Dat het voor veel mensen een enorme drempel is om met een helm op een  bromfiets te moeten rijden dat blijkt wel uit de verschillende advertenties op de websites voor tweedehands producten. Niet eerder was de prijs voor een tweedehands bromfiets zo laag. Zelfs de gerenommeerde merken, zoals Vespa zien we tegen absolute bodemprijzen worden verkocht. Naast het feit dat je op een elektrische fiets natuurlijk net zo snel of misschien zelfs wel sneller gaat, is het ook beter voor het milieu. Mits je natuurlijk kiest voor een elektrische bromfiets. Alles bij elkaar is het nog even afwachten hoe deze markt zich verder ontwikkeld, maar dat het er de komende periode wat minder rooskleurig uitziet voor deze voertuigen dat is een ding wat zeker is.