donderdag 28 maart
12°C
104 km

Anderhalf jaar werken op spoor tussen Melle en Zottegem

Op de spoorlijn tussen Melle en Zottegem wordt nog tot eind april volgend jaar druk gewerkt. Er worden tientallen nieuwe seinen langs het spoor geïnstalleerd. 

De seininrichting op die plek dateert uit de jaren 1950-60 en is daarmee een van de oudste van het land. Ze werkt nog perfect veilig, zegt Infrabel, maar is toch aan vernieuwing toe. De seininrichting moet de treinen veilig over het spoor loodsen. Ze bestaat onder meer uit seinen, dat zijn verkeerslichten voor de treinen, en sensoren die treinen detecteren en het systeem om wissels en overwegen te bedienen.  

De oude elektrische inrichting wordt vervangen door een digitale installatie. Die heeft een pak voordelen.

In Melle ligt een knooppunt tussen drie drukke spoorlijnen. De nieuwe installatie is nodig om de aansluiting tussen die drie lijnen te verzekeren. Ze maakte het spoor ook compatibel met het Europese veiligheidssysteem ETCS, dat Infrabel in 2025 overal wil installeren.

De nieuwe technologie stuurt 24 uur per dag accurate informatie door over eventuele storingen waardoor techniekers sneller kunnen ingrijpen en de treinen weer aan het rijden krijgen.

Bovendien wordt het steeds moeilijker om reserveonderdelen te vinden voor de oude seininstallaties. En de specialisten die ermee vertrouwd zijn worden ouder en gaan met pensioen.

Een laatste belangrijke troef van het nieuwe systeem is de spectaculaire capaciteitsverhoging van de spoorlijn. Er komen veel meer seinen, waardoor er tot zes keer meer treinen zullen kunnen rijden.

De werken duren anderhalf jaar, eind april volgend jaar wordt de nieuwe seininrichting in gebruik genomen.

Tot die tijd zal het treinverkeer op verschillende momenten onderbroken worden. NMBS laat tijdens die periodes vervangbussen rijden. Op verschillende tijdstippen zullen ook verschillende overwegen gesloten blijven voor het verkeer en worden omleidingen voorzien. Er wordt dag en nacht gewerkt, ook tijdens het weekend. De werken zullen op sommige momenten voor geluidshinder zorgen.