vrijdag 19 april
11°C
3 km

Ganda Cars schakelt over op elektrische bussen

Het Gentse autobusbedrijf Ganda Cars is het eerste busbedrijf dat haar voertuigen van eigen opgewekte stroom voorziet. Ganda Cars werkt in onderaanneming voor De Lijn maar is zelf verantwoordelijk voor haar bussen en hun brandstofvoorziening. Om mee te gaan in de verduurzaming van het openbaar vervoer gaat Ganda Cars een samenwerking aan met Energent, een burgerparticipatieproject dat zich inzet voor hernieuwbare energie.

Ganda Cars is het eerste private busbedrijf dat haar bussen zelf voorziet van groene stroom. Een project dat ze hebben gerealiseerd samen met Energent, een burgercoöperatieproject dat zich inzet voor hernieuwbare energie. Dat wil zeggen dat het geïnvesteerde geld van burgers komt die aandelen hebben in het project. Om de 800 zonnepanelen op het dak van Ganda Cars te installeren is zo'n 250.000 euro nodig. Maar die investering is noodzakelijk zeggen ze bij het busbedrijf.

Anouk Braet, Ganda Cars: "Sowieso moet er van de Vlaamse en Federale regering uit alles vergroend worden. Ook in de centrumsteden zal er een zero emissiebeleid gevoerd worden. De Lijn en Ganda Cars dus ook, moeten mee in dat hele verhaal. Wij staan wel vrij in te kiezen hoe we naar zero emissie gaan. Maar momenteel staan de elektrische voertuigen veel verder dan de waterstof voertuigen waardoor we ook voor de stap van elektrificatie gekozen hebben. En het is ook gewoon doordat het iets toegankelijker is en iedereen er een beetje in meegaat, hebben we niet zoveel keuze. We moeten erin meegaan, dat is voor zo qua elektrische auto's ook. Het is allemaal een beetje volgen". 

Er is dan ook heel wat elektrische draagkracht nodig,  want op jaarbasis heb je twee miljoen kilowattuur nodig om twintig bussen een jaar van stroom te voorzien. De private busbedrijven zoaols Ganda Cars, maar ook De Lijn, staan dus voor een heuse uitdaging.

Bart Turrekens, projectmanager Energent : "Dit is een installatie van 800 panelen, die zal op jaarbasis zo'n 300.000 kilowattuur produceren. De grote uitdaging hier zal eigenlijk het laden op het ritme van de zon zijn. Dus, de bussen mogen natuurlijk niet stilvallen onderweg dus zij zullen waarschijnlijk twee keer geladen worden; een keer vroeg bij de start, dus niet op het ritme van de zon, en een keer zo veel mogelijk 's middags. Als we daar dan mee rekenen zal een elektrische bus toch zo'n 100.000 kilowattuur op jaarbasis nodig hebben dus ja twee bussen is 200.0000 en drie bussen 300.000 kilowattuur. Dus deze installatie, en het dak ligt vol en zal niet voldoende zijn om alle elektrische bussen van de toekomst te laden".