Investeerders pompen 1,1 miljoen euro in Gentse start-up Dripl

Dripl, de Gentse start-up die de verpakkingsvrije frisdrankautomaten op de markt bracht, wil verder uitbreiden en heeft daar nu ook het kapitaal voor. Privé-investeerders zorgen samen voor maar liefst 1,1 miljoen euro aan groeikapitaal.

In 2019 lanceren studiegenoten Colin Deblonde (23) en Lucas Moreau (23) de verpakkingsvrije frisdrankautomaat. Je herbruikbare drinkfles kan je aan de automaat vullen met limonades, smaakwater of fris (bruis)water. De smaken bestaan uit natuurlijke ingrediënten en bevatten geen toegevoegde suikers. Het concept slaat meteen aan bij tal van grote merken, zoals JBC, Showpad en IMEC.

Minder verpakkingen, dus beter voor het milieu

De frisdrankindustrie is vandaag verantwoordelijk voor een dagelijkse afvalberg van 1,3 miljard verpakkingen. De verpakkingsvrije frisdrankautomaat van Colin en Lucas is daarom ook beter voor het milieu, want op anderhalf jaar tijd hebben ze 100. 000 verpakkingen vermeden. De ambities van Dripl zijn groot. "Refill Points op de werkvloer binnen België zijn echter nog maar het begin, we willen onze impact opschalen over gans Europa, tot bij mensen thuis", zegt Colin Deblonde.

10 miljoen wegwerpverpakkingen vermijden tegen 2023

Om die groei te realiseren, sluit Dripl een financieringsronde af van 1,1 miljoen euro. Dat kapitaal vonden ze onder meer bij Jonas Mallisse (Founder Too Good To Go Belgium), Wim Vernaeve (Greenpark Investment Partners) en Stéphane Ronse (Founder & CEO Foodbag), het durfkapitaalfonds van PMV, een Vlaio-innovatiesubsidie en bankfinanciering. "Onze ambitie is om tegen eind 2023 tien miljoen wegwerpverpakkingen te vermijden. In de eerste plaats door te schalen binnen België en Nederland, met een team dat sterk zal uitbreiden", zegt Colin Deblonde.