vrijdag 29 maart
14°C
1 km

Ivago ziet de brandstofkosten de pan uit swingen

De hoge energiekosten hakken er ook bij Ivago stevig in. De Gentse afvalophaler Ivago zal dit jaar bijna 1 miljoen euro meer aan brandstofkosten betalen dan vorig jaar en ook de personeelskosten zijn gestegen. Om de afvalophaling in Gent en Destelbergen ook volgend jaar te kunnen garanderen, vraagt Ivago 5 miljoen euro extra aan het Gentse stadsbestuur en de gemeente Destelbergen.

Flink wat bedrijven worstelen met de hoge energieprijzen en daar ontsnapt ook Ivago niet aan. De Gentse afvalophaler investeerde de voorbije jaren in een wagenpark op CNG, want dat samengeperst aardgas is beter voor het milieu. Alleen pakt die keuze nu slecht uit, omdat aardgas door de oorlog in Oekraine peperduur geworden is. 

Alain Neels, operationeel directeur Ivago:  "Het is zo dat wij vandaag bij Ivago en 180-tal voertuigen in onze operationele diensten gebruiken. 60 procent daarvan is voorzien van een CNG-motor. Het spreekt voor zich dat de kosten die wij vandaag hebben aan aardgas toch wel aanzienlijk zijn gestegen".

Extra steun ?

Ivago heeft het grootste CNG-tankstation van het land met een fastfill-installatie voor een snelle tankbeurt en daarnaast zijn er ook deze slowfill-laadpalen om de vrachtwagens 's nachts vol te tanken. De afgelopen 5 jaar plukte Ivago daar de vruchten van en kon het aardgas aan een vrij laag tarief inkopen. Nu zorgen de CN-motoren vooral voor hoge facturen.Om dat allemaal te kunnen betalen vraagt Ivago voor volgend jaar 5 miljoen euro extra aan de stad Gent en de gemeente Destelbergen, bovenop de dotatie van ongeveer 50 miljoen euro.