donderdag 25 april
10°C
1 km

Maquette Ring Rond Ronse te bekijken in stadhuis

Over twee jaar moeten de werken aan de veelbesproken ring rond Ronse starten. Het plan om de N60 door te trekken... en rond de stad te laten lopen is er eentje van lange adem. Het doel is om minder zwaar verkeer door Ronse te laten rijden en ook de omgeving rond de stad veiliger te maken. Inwoners van Ronse kunnen nog tot volgende maand een maquette bekijken in het stadhuis. DAAR worden de plannen voorgesteld. Opmerkingen en bezwaren worden genoteerd en het doel is om tegen eind dit jaar een definitief plan klaar te hebben.

In het stadshuis van Ronse staat er een maquette van hoe de ring rond Ronse er zou moeten gaan uitzien. De plannen zijn nog niet definitief, want er loopt op dit moment een openbaar onderzoek waarbij inwoners hun opmerkingen kunnen achterlaten. Het opvallendste element in heel het project is ongetwijfeld de boortunnel onder de heuvelrug van Schavaart. 2 kilometer lang en ook meteen goed voor een Belgische primeur, want het wordt de eerste boortunnel in ons land voor auto- en vrachtverkeer.

Marijn Struyf - De Werkvennootschap: "Het is vooral de techniek die we hier gaan gebruiken. Het boren van een tunnel. De meeste tunnels worden opengegraven in eens leuf en dan wordt er een dak opgelegd. Hier gaan we echt boren door de Schavaart. We gaan een grote boormachine gebruiken die in beide richtingen een koker zal boren van meer dan 2 kilometer lang en dat zal ervoor zorgen dat het wegverkeer op de N60 vlot en veilig kan verlopen. We gaan ook heel weinig impact hebben op de natuur en de belangrijke heuvels en landschappen van de Vlaamse Ardennen".

Maar mensen die in de buurt van de toekomstige boortunnel wonen, maken zich wel wat zorgen. Ze vrezen voor grondverzakkingen of aardverschuivingen.

Marijn Struyf - De Werkvennootschap: "Maar ik kan die mensen wel geruststellen, we gaan enkele tientallen meters onder de grond werken. De grondlagen hier zijn van die mate dat men zich geen zorgen moet maken over verzakkingen of andere. Het is echt wel voor die technische redenen dat we voor die boortunnel gekozen hebben. Dus we gaan er echt wel voor zorgen dat er niks kan gebeuren bij de mensen die in de buurt wonen".

Nog tot en met 8 mei kunnen inwoners naar de maquette in het stadshuis komen kijken. Dan loopt het openbaar onderzoek af, worden de opmerkingen bekeken en tegen eind dit jaar zou er dan een definitief plan op tafel moeten liggen. Volgend jaar kunnen dan de nodige vergunningen aangevraagd worden en ten vroegste in 2025 kunnen de werken effectief starten.