zaterdag 20 april
10°C
2 km

Moeten de E17 en de E40 op het grondgebied van Gent ondertunneld worden? "Volgens ons is het realistisch"

Moeten de E17 en de E40 op het grondgebied van Gent binnenkort ondertunneld worden? Het is een voorstel van de gemeente Sint-Martens-Latem en docent architectuur Dirk Coopman. De snelwegen die door een natuurgebied of woonwijk lopen, zouden ondergronds moeten liggen, vinden ze. Het zou ten goede komen van de natuur en boven de tunnel zou er gebouwd kunnen worden. 

Er is al langer sprake dat de fly-over in Gent en het E17-viaduct in Gentbrugge ondertunneld zouden worden. Maar misschien wordt het binnenkort wel werkelijkheid. Dat snelwegen door natuurgebieden en woonwijken lopen, is niet meer van deze tijd, vindt architect en docent architectuur aan de KU Leuven Dirk Coopman.

"Grote infrastructuurwerken moeten toekomstbestendig zijn"
"Onze visie is natuurlijk dat snelwegen door woonwijken en aan de stad grenzende natuurgebieden niet toekomstbestendig zijn", zegt Coopman. Te meer dat grote infrastructuurwerken meer dan 100 jaar meegaan. Dat is de doelstelling van de investering. Dus grote infrastructuurwerken moeten toekomstbestendig zijn. Snelwegen door woonwijken en natuurgebieden zijn niet toekomstbestendig."

Meerwaarde voor natuur en woonwijken
Als je snelwegen zou ondertunnelen, dan kan dat heel wat voordelen opleveren, zoals in het natuurgebied Keuzemeersen. "Wat jammer dat we op deze manier in de natuur moeten doorbrengen, waar we nauwelijks met elkaar kunnen praten omwille van het lawaai", vertelt Agnes Lannoo- Van Wanseele (Welzijn), burgemeester van Sint-Martens-Latem. "Stel u voor dat dit hier ondertunneld is. Wat een meerwaarde zou dit zijn voor de natuur en de woonwijken."

Het kan in het buitenland, waarom zou het niet in België kunnen?
De gemeente Sint-Martens-Latem en docent Dirk Coopman hopen dat hun voorstel gehoor krijgt van de bevoegde ministers, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Gent. "Of de plannen realistisch zijn? Wij denken van wel", zegt burgemeester  Lannoo- Van Wanseele. "Er zijn momenteel meer dan 2000 machines die tunnels boren in de wereld. Waarom zou het niet in België kunnen?"