donderdag 25 april
10°C
59 km

Na dodelijk ongeval: Gent wil fietsen op tramsporen veiliger maken

Een tragisch ongeval met een fietser, tien dagen geleden, brengt het het debat over de verkeersveiligheid voor fietsers in de Gentse binnenstad opnieuw op gang. De fietser overleed na een val op de tramsporen. De stad Gent wil meer maatregelen treffen om fietsen in de binnenstad veiliger te maken.

Fietsers in de Gentse binnenstad moeten op bepaalde plekken soms acrobatische toeren uithalen om overeind te blijven op de tramsporen. Dat is ondermeer het geval in de Cataloniëstraat waar verschillende tramsporen samenkomen. Tien dagen geleden kwam er nog een fietser om het leven toen hij uitgleed over de tramsporen aan het Hippoliet Lippensplein in Gent. Naar schatting 500 fietsers komen jaarlijks op de Gentse spoedafdelingen terecht na een val op de tramsporen. 

"Gevaarlijke plaatsen aanduiden"
"Het eerste wat er moet gebeuren is dat het wegdek naast de sporen en tussen de sporen altijd in orde is", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "En ik denk dat we samen met De Lijn de gevaarlijke plaatsen voor fietsers beter moeten aanduiden. Waar kan je best de tramsporen oversteken? Waar kan je best tussen de tramsporen rijden?"

1 op 4 fietsongevallen komt door tramsporen
Nog volgens de studie van het UZ Gent is 1 op de vier fietsongevallen in Gent te wijten aan de tramsporen. In geen enkele andere stad zijn de cijfers zo slecht. En dat heeft alles te maken met de historische binnenstad van Gent en het gebrek aan ruimte om de trams in een aparte bedding te laten rijden, zegt vervoersmaatschappij De Lijn. Volgens De Lijn is het loodrecht kruisen van de tramsporen een van de oplossingen om fietsongevallen op tramsporen te vermijden. Zo kunnen de fietswielen niet blijven haken in de tramsporen. En ook de stad Gent wil fietsers beter begeleiden bij het fietsen op de tramsporen.