vrijdag 29 maart
14°C
77 km

Voortaan 1 persoon verantwoordelijk voor klachten ongewenst gedrag aan UGent

Aan de UGent wordt voortaan één persoon verantwoordelijk voor meldingen rond grensoverschrijdend gedrag. Dat heeft de universiteit vrijdag laten weten.

Op die manier zouden studenten en personeelsleden die een klacht willen indienen niet eindeloos van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ook voor de lopende klachten wordt een verantwoordelijke aangesteld. Dat kan iemand zijn van de juridische dienst van de universiteit of van het meldpunt Trustpunt.

De persoon die met een zaak belast wordt, wordt het centraal aanspreekpunt en moet ervoor zorgen dat de informatie tussen de betrokkenen niet stilvalt. De verantwoordelijke moet ervoor zorgen dat de maximumtermijn van een klacht niet overschreden wordt. De maximumtermijn van vier maanden werd vorig jaar ingevoerd.  

De aanstelling komt er na de ophef eerder deze week rond een studente die meldde dat er na twee jaar nog altijd geen concreet gevolg was gegeven aan haar klacht over een assistent die haar had benaderd met een voorstel om examenvragen te lekken in ruil voor een mogelijks seksuele tegenprestatie.  

De studente werd tijdens een examen gefotografeerd door een doctoraatsassistent, die haar daarna benaderde op sociale media.

De klacht van de studente werd door de universiteit niet grondig opgevolgd. De diensten lieten haar weten dat de assistent een sanctie had gekregen, maar dat bleek niet te kloppen, de assistent is na twee jaar nog steeds in dienst. De UGent heeft de tuchtcommissie gevraagd om nu snel werk te maken van de zaak.