17-jarige leerling uit Melle wint Theolympiade met ontroerend gedicht

De 17-jarige Thomas Remue uit Melle, zesdejaarsleerling van het Sint-Franciscusinstituut, heeft de nationale Theolympiade gewonnen. Met zijn ontroerend gedicht 'Een stap vooruit' maakte hij indruk op de jury.
De wedstrijd, georganiseerd door KU Leuven en katholieke instanties, daagt jongeren uit om na te denken over messiaanse thema’s. Het winnende gedicht van Thomas Remue, gekozen uit meer dan 70 inzendingen, benadrukt verbondenheid en de kracht van positieve actie in een individualistische samenleving.
Zijn school, het Sint-Franciscusinstituut in Melle, eerde hem met een speciale ceremonie waar hij een oorkonde en een cheque van €500 ontving. De Theolympiade wil jongeren stimuleren om levensbeschouwelijke vragen te verkennen en zingeving een plaats te geven in hun leven.
Het winnend gedicht van Thomas Remue:
Een stap vooruit
Laten we de wereld zien als een tuin,
waar elke boom, elke bloem, elk klein duin
zorg en licht verdient, een zachte hand,
samen vormen we één groot land.
Kijk niet weg bij wat breekt of scheurt,
maar luister naar wat ons zachtjes keurt.
Laat woorden groeien tot daden groot,
een lied van hoop, niet enkel een nood.
We bouwen bruggen, steen voor steen,
om te leren luisteren, voelen, te zien.
Want crisis begint waar zorg ontbreekt,
waar niemand nog naar morgen kijkt.
Dus geef warmte waar kou zich nestelt,
sta op als eerlijkheid zich vast verpletst.
Zie elke stap als een kans, een doel,
om de wereld te maken, heel en koel.
We kunnen samen, een beter pad,
als we licht brengen in elk straatje van de stad.
De gedachte dat we als mensen allemaal verbonden zijn, vormde de inspiratie voor dit gedicht. In een wereld waar we soms te individualistisch zijn, wil ik benadrukken hoe belangrijk het is om zorg en aandacht aan elkaar en de maatschappij te geven
Zelf nieuws melden?
Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken
Een fout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!