AZ Sint-Lucas Gent experimenteert met artificiële intelligentie op spoedafdeling
Het Gentse ziekenhuis AZ Sint-Lucas gebruikt sinds kort een digitale AI-assistent op de spoedgevallendienst. Patiënten vullen in de wachtzaal via hun gsm een medische vragenlijst in, waardoor de triageverpleegkundigen onmiddellijk een duidelijk verslag ontvangen en kostbare tijd wordt bespaard.
Op de spoedgevallendienst van AZ Sint-Lucas in Gent wordt een nieuwe digitale AI-assistent uitgetest, ontwikkeld door het Antwerpse bedrijf Mindoo.
Patiënten scannen bij aankomst een QR-code en vullen via hun gsm een medische vragenlijst in. De assistent bundelt de informatie tot een duidelijk verslag voor het zorgpersoneel. Opvallend is dat het systeem 57 talen ondersteunt.
Extra hulpmiddel
De digitale assistent moet in de eerste plaats een extra hulpmiddel zijn in de zorg, `t is niet de bedoeling dat de digitale collega een zorgverlener zal vervangen.
Het systeem wordt voorlopig alleen maar bij de triage op de spoedgevallendienst ingezet. Maar in AZ Sint-Lucas wordt het proefproject ook in de ambulante zorg getest.