De Energiecentrale gaat voortaan door het leven als Huis+
De Gentse adviesdienst Energiecentrale krijgt een nieuwe naam en een uitgebreidere werking. De organisatie gaat voortaan door het leven als Huis+ en begeleidt Gentenaars al jaren bij vragen rond energie en renovaties. Huis+ wil nog sterker inzetten op renovatieadvies, zeker voor bewoners van appartementen.
Volgens Gents schepen van Wonen Filip Watteeuw (Groen) is het verduurzamen van appartementen vaak extra complex. Daarom maakt de stad 600.000 euro vrij om appartementsgebouwen richting warmtepompen te begeleiden. Huis+ wil ook een netwerk van betrouwbare aannemers uitbouwen. Een nieuwe digitale tool moet bewoners helpen om offertes van aannemers eenvoudiger te vergelijken.
Stress uit je lijf in de Rage Room
Om de stress rond verbouwingen symbolisch aan te pakken, konden bezoekers tijdens de voorstelling terecht in een zogenaamde rage room of woedekamer. Coördinator David Cis benadrukt dat Huis+ net wil helpen om frustraties tijdens renovaties weg te nemen door bewoners maximaal te ondersteunen en te ontzorgen tijdens het hele proces.
Volgens bezoeker Stefaan Claeys blijft renovatie een uitdaging, want de verduurzaming van Gentse woningen verloopt nog te traag. Huis+ biedt daarom gratis huisbezoeken aan, waarbij onafhankelijke experts advies op maat geven van de woning en de wensen van de bewoners.
Zelf nieuws melden?
Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken
Een fout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!