Gentse cd&v wil oplossingen voor gebrekkige dienstverlening in Sint-Kruis-Winkel
De Gentse cd&v wil dat er structurele oplossingen komen voor de gebrekkige dienstverlening in de kanaaldorpen, en vooral dan in Sint-Kruis-Winkel. Het dienstencentrum daar werd onlangs gesloten en de inwoners moeten nu naar buurgemeente Oostakker voor burgerzaken, zo`n tien kilometer verderop. cd&v-gemeenteraadslid Isabelle Heyndrickx pleit voor een soepeler gebruik van de Mobio-kit in de kanaaldorpen, da`s een mobiele dienstverlening aan huis voor inwoners die minder goed te been zijn.
Het dienstencentrum in Sint-Kruis-Winkel, een van de vier kanaaldorpen in Gent, is sinds begin 2023 gesloten. Tot voor kort konden de inwoners er nog maandelijks op maandagavond terecht voor hun burgerzaken, maar die openingstijd werd nu ook geschrapt door het Gentse stadsbestuur. Omdat het gebouw niet meer werd goedgekeurd door de interne preventiedienst. De inwoners van Sint-Kruis-Winkel worden nu doorverwezen naar het dienstencentrum in Oostakker, zo`n tien kilometer verderop. Maar dat vind oppositiepartij cd&v in Gent geen waardig alternatief.
Mobio-kit als alternatief
Sinds april is er een alternatief voorhanden, de Mobio-kit. Da`s een draagbaar loket waarmee een stadsmedewerker aan huis een aantal burgerzaken kan regelen, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een identiteitskaart. De Mobio-kit werd ontwikkeld voor minder mobiele inwoners en wordt door de federale regering aan de lokale besturen aangereikt. Om zo'n Mobio-kit aan te vragen heb je een medisch attest nodig, maar cd&v wil dat die voorwaarde minder strikt wordt toegepast in Sint-Kruis-Winkel. De stad Gent is geen voorstander.
Zelf nieuws melden?
Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken
Een fout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!