“Geen betonwoestijn aan station Gent-Sint-Pieters“
Deze voormiddag hebben buurtbewoners en natuurverenigingen actie gevoerd aan het toekomstige Koningin Mathildeplein aan het Sint-Pietersstation in Gent. De actievoerders vragen duidelijkheid rond de invulling van het plein en willen vooral geen betonwoestijn op een van de laatste grote open ruimtes in de stationsbuurt.
In een reactie zegt Joris Vandenbroucke, schepen van Ruimte en Stadsontwikkeling Gent: “Ik ben het eens met de buurtbewoners dat het Koningin Mathildeplein een aangename plek moet zijn voor de buurt, met meer kwaliteitsvol groen en publieke ruimte waar het fijn vertoeven is. Dat wordt een uitdaging want dit plein ligt aan het drukste treinstation van Vlaanderen, waar heel veel openbaar vervoer, fietsers en voetgangers passeren. Er komt ook een nieuwe ontwikkeling (S-gebouw) met budgethuurappartementen, een hotel en een atelier van de Fietsambassade. Om al die functies en nieuwe ontwikkelingen op een evenwichtige manier in te passen op het plein hebben we een studieopdracht uitgeschreven. De terechte verwachting van de buurt dat er meer groen komt, moet daarbij een van de uitgangspunten zijn.”
Zelf nieuws melden?
Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken
Een fout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!