Lochris­ti ver­nieuwt orga­ni­sa­tie bui­ten­school­se kinderopvang

De gemeente Lochristi zet een nieuwe stap in de organisatie van buitenschoolse kinderopvang. Want vanaf het schooljaar 2027-2028 zal die georganiseerd worden door een externe partner. Met de hervorming wil het gemeentebestuur een toekomstgericht model bereiken waarin kwaliteit, nabijheid en samenwerking centraal staan.

Momenteel wordt er in alle deelgemeenten gebruik gemaakt van een externe partner om de kinderen buiten de schooluren op te vangen, behalve in Wachtebeke. Daar staat de gemeentelijke dienst het Meykevertje in voor de opvang. Daar zal binnenkort dus verandering in komen, zegt schepen van Buitenschoolse Opvang Rita De Vylder: "We zijn van het idee uitgegaan dat we vele pistes willen openhouden. We keken of het lokaal bestuur de organisatie zelf in handen kon houden, we keken of er een intergemeentelijke samenwerking mogelijk was of met een externe partner. In Lochristi hadden we de gewoonte om met een externe partner te werken waarvan we zeer tevreden waren en in Wachtebeke hebben we een eigen dienst waarvan we ook tevreden over zijn. Vandaar de moeilijk keuze. We hebben gekozen voor een externe partner. Via een marktbevraging zien we welke partner het zal worden. Of het een nieuwe partner is of de huidige, dat weten we vandaag nog niet."

Wat de toekomst dan brengt voor het personeel van het Meykevertje, is voorlopig nog onduidelijk. De gemeente bekijkt samen met hen en de vakbonden hoe de werknemers de beste voorwaarden kunnen krijgen.

De redactie

Zelf nieuws melden?

Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken

Een fout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!