Spaans­kas­teel­plein in Gent wordt een vehi­cle-to-grid laadeiland

In Gent is een eerste zogeheten vehicle-to-grid laadeiland geopend. Het laadpunt op het Spaanskasteelplein is aangepast voor twee nieuwe deelwagens die elektriciteit terug op het net kunnen zetten. Dat is nuttig op momenten dat de volgeladen auto’s stil staan en er een elektriciteitstekort is. 

De wagens worden dus gebruikt als batterij om overbelasting van het elektriciteitsnet tegen te gaan. De andere zes laadpunten zijn open voor iedereen. Laden kan daar iets langer duren, maar de prijs is lager dan bij andere laadpalen. Het gaat om een proefproject in samenwerking met de Gentse universiteit, gefinancieerd door de Europese Unie en de provincie Oost-Vlaanderen.

Jeroen Depourcq

jeroen.depourcq@avs.be

Jeroen Depourcq

Zelf nieuws melden?

Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken

Een fout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!