Vanaf donderdag geldt tijdelijk oppompverbod in delen van onze regio door droogte
Vanaf donderdag geldt in vijftien onttrekkingszones in Oost-Vlaanderen een tijdelijk verbod om water op te pompen uit onbevaarbare waterlopen en publieke grachten. Dat meldt gouverneur Carina Van Cauter. De maatregel komt er, omdat de waterpeilen op verschillende plaatsen kritiek laag staan na een aanhoudend droge periode.
Volgens de provincie zijn de waterreserves al verzwakt sinds het droge voorbije jaar. De winter zorgde slechts voor een beperkt herstel en ook de neerslag in februari en maart volstond niet om het watertekort weg te werken. April was bovendien erg droog, terwijl Oost-Vlaanderen de voorbije weken minder neerslag kreeg dan andere provincies.
Verbod, met uitzonderingen
Het verbod geldt onder meer in delen van onze regio. Gent, Sint-Laureins, Oudenaarde, Ronse, Lochristi, Sint-Martens-Latem, Oosterzele, Wortegem-Petegem en Merelbeke-Melle. Vanaf donderdag mag daar tijdelijk geen water meer worden opgepompt uit onbevaarbare waterlopen en publieke grachten. Het verbod blijft van kracht tot de waterpeilen herstellen.
Er gelden wel uitzonderingen, onder meer voor weidepompen voor vee, hulpdiensten en het vullen van spuittoestellen voor gewasbescherming. Voor drinkwater zijn voorlopig geen bijkomende maatregelen nodig. De provincie vraagt wel om zuinig om te springen met leidingwater.
In de rode gebieden geldt een oppompingsverbod.
Zelf nieuws melden?
Zie of hoor je iets dat voldoende nieuwswaarde heeft om dit te melden aan de redactie van AVS? Stuur het ons zeker door en help zo mee het regionieuws uit Oost-Vlaanderen maken
Een fout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt of een inhoudelijke fout? Laat het ons weten!