Zo zorgen bedrijven in Oost-Vlaanderen voor een persoonlijke klantervaring
Klantvriendelijkheid is in Oost-Vlaanderen enorm belangrijk. Samen met het aanbod van goede producten, zorgt dit ervoor dat lokale ondernemers zich kunnen onderscheiden van ketens of grote internationale bedrijven die online opereren. Een persoonlijke klantervaring gaat immers verder dan alleen een glimlach van de verkoper in de winkelstraat. Plezant shoppen gebeurt ook online, maar op welke manier kunnen ondernemers in de regio Oost-Vlaanderen gehoor geven aan een persoonlijke touch?
Personalisatie van het e-mailproces
E-mailmarketing is de hoeksteen geworden voor veel webshops en andere bedrijven om te blijven communiceren met klanten. In de praktijk kan zo’n e-mailcampagne helaas wat onpersoonlijk voelen. Sommige lezers zullen e-mails ongeopend laten, zich door te veel tekst moeten worstelen waardoor hun interesse achteruitloopt of simpelweg het gevoel hebben dat ze worden platgegooid met spam van de webshop. Dat zijn allemaal zaken die je als ondernemer in de regio wilt voorkomen, want op die manier belanden mails in de prullenbak van het e-mailprogramma.
De handige email marketing tool van Flexmail biedt een oplossing hiervoor. Dit Belgische bedrijf heeft een platform ontwikkeld waarmee ondernemers in de regio hun e-mails slim kunnen personaliseren. Dat gaat een stuk verder dan alleen het invullen van de naam van de lezer via een code.
Zo kunnen de marketinge-mails via Flexmail persoonlijker worden gemaakt door te onderzoeken waar klanten precies op klikken en waar niet op. Op deze manier kunnen klanten worden onderverdeeld in groepen, waardoor mails beter op basis van interesse kunnen worden aangeboden. Dit geeft klanten een veel persoonlijkere ervaring.
Daarnaast zorgen automatiseringen ervoor dat bij Flexmail niet alleen de marketingmails, maar ook elke transactionele e-mail beter wordt afgestemd op de behoeften van de klant. Transactionele mails zijn bijvoorbeeld de e-mails over een wachtwoordwijziging of bestelbevestiging. Door dit proces te automatiseren en compleet afzijdig van de marketingmails te houden, ontvangen klanten de berichten precies wanneer ze die nodig hebben, waardoor hun ervaring persoonlijk en warm voelt.
Daarnaast is het met Flexmail veel makkelijker voor marketeers om zelf een e-mail in elkaar te zetten die prettig leesbaar is en er goed uitziet. Doordat ze onderdelen, afbeeldingen en buttons kunnen slepen en neerzetten is het niet meer nodig om allerlei diepgaande kennis te hebben van het creëren van e-mails.
Klanten mee laten denken
Een persoonlijke e-mailervaring creëren als bedrijf begint met een goed platform waarmee e-mails op maat verstuurd worden en het bedrijf minder aandacht hoeft te besteden aan de technische zijde of het opstellen van de maillijsten. Door deze zaken uit te besteden ontstaat er ruimte om te experimenteren met een persoonlijke aanpak.
In een mailcampagne kan een bedrijf klanten mee laten denken over nieuwe producten. Ze laten klanten bijvoorbeeld een nieuwe smaak uitkiezen of laten hen een naam voor een nieuw product bedenken. Dit soort acties zijn vaak ook bijzonder succesvol bij gemeenten en andere overheden, zo liet Brussel haar inwoners in 2019 nog de naam van een nieuwe brug bedenken.
Door klanten te betrekken bij het creëren van namen en producten, voelen ze zich veel beter betrokken bij het bedrijf. Deze betrokkenheid kunnen grote ondernemingen vaak niet bieden, waardoor lokale bedrijven in Oost-Vlaanderen zich kunnen onderscheiden met deze acties.
Whatsapp naast e-mail en telefoon
Om een persoonlijke ervaring te bieden aan klanten zijn e-mailcommunicatie en telefonische bereikbaarheid belangrijk. Toch vinden klanten contact via deze kanalen vaak nog wat hoogdrempelig. Onder jongere bestaat soms een zekere aarzeling om de telefoon op te pakken. Zij zouden bijvoorbeeld liever via Whatsapp communiceren.
Het aanmaken van een zakelijke Whatsapp-account kan daardoor het persoonlijke contact met klanten enorm verhogen. Bedrijven beantwoorden hier simpele vragen van klanten of sturen berichtjes als een bestelling wordt verstuurd. Ze kunnen het zelfs extreem persoonlijk maken door een trouwe klant een persoonlijk berichtje te sturen als hun favoriete product terug is in het assortiment.
Kleine geschenken en verrassingen op verjaardagen
Grote bedrijven geven in e-mails steeds vaker een kortingscode op een verjaardag of versturen een verjaardagsmail. Met een goed e-mailplatform kunnen lokale bedrijven in de regio Oost-Vlaanderen deze ervaring nog persoonlijker maken. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld de e-mails op dit soort gebeurtenissen aanpassen aan persoonlijke voorkeuren, waardoor klanten echt het gevoel krijgen betrokken te zijn.
Daarnaast kan een bedrijf voor belangrijke klanten ook fysieke kaartjes of geschenken versturen. Dit is vooral interessant voor B2B-bedrijven in de regio. Een handgeschreven kaartje of een customized cadeau ontvangen geeft een persoonlijke relatie een extra dimensie.