zaterdag 27 april
16°C
30 km

11% minder goederen bij North Sea Port

North Sea Port, dat is het havenbedrijf achter de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen, kijkt terug op het jaar 2023. En dat was niet zo'n goed jaar, zeker in vergelijking met het jaar ervoor. De energiecrisis speelt veel sectoren in Europa parten, en dat voelen ze ook in de havens. 

2022 was voor North Sea Port een absoluut recordjaar. De haven groeide en door de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne werden er meer voorraden aangelegd. Dat 2023 wat minder zou zijn, was dan ook te verwachten. Er werden in 2023 zo'n 11% minder goederen verwerkt dan het jaar ervoor. Spanningen in de wereldpolitiek spelen daarin mee, en vooral de energiecrisis is de boosdoener.

Daan Schalck - CEO North Sea Port: "We denken dat de hoofdoorzaak daarvan is dat de industrie in West-Europa het moeilijk heeft. We zien dat door de oorlog Rusland-Oekraïne de energieprijzen nog altijd zeer hoog zijn. Dat betekent dat vooral staal, chemie en bouwnijverheid het moeilijk hebben. Dat zijn nu net de industrieën die in North Sea Port meer aanwezig zijn dan in sommige andere havens. We zien dat daar de productievolumes lager zijn en dat er minder grondstoffen aangevoerd worden en dat wij dat voelen".  

In 2022 werd er door die energiecrisis massaal steenkool geïmporteerd, om de energiecrisis tegen te gaan. Dit jaar is die import met 27% gedaald, maar dat zien ze bij North Sea Port als een goed teken voor de economie, het milieu en de toekomst van de haven. Het aantal jobs in de havens ven North Sea Port blijft ook nog steeds groeien. De voornaamste handelspartners zijn Noord-en Zuid-Amerikaanse en Europese landen.