zaterdag 15 juni
18°C
4 km

Gentspoort moet Gent verlossen van de verkeersknopen

Vandaag is in Gent het startschot gegeven voor het nieuwe mobiliteitsproject Gentspoort. Met dit project krijgen grote delen van de stad een grondige make-over op vlak van mobiliteit en duurzaamheid. Zo komen er twee nieuwe tunnels en krijgt Gent er een volledig nieuwe tramlijn bij. Alle partners ondertekenen het ambitiecharter waarin staat hoe ze de stad de komende jaren willen aanpakken. 

Lydia Peeters (Open VLD), minister van Mobiliteit en Openbare Werken: "Ja, Gentspoort is een heel belangrijk project. Het is eigenlijk iets waar men al deccenia lang over praat. De nodien zijn imens, Gent is ook altijd blijven groeien. Maar we zien dat hier veel te veel autoverkeer is, dat er nood is aan meer aan duurzame verplaatsingen en daarom is het ook goed dat we met z'n allen onze schouders eronder steken en zeggen van; dit is nu onze leidraad, hier gaan we mee verder en die projecten willen we zo snel mogelijk realiseren". 

Om de stad van een betere mobiliteit te voorzien, komen er aan Dampoort en Heuvelpoort tunnels waardoor het bovengronds verkeer alleen nog uit fietsers, voetgangers en openbaar vervoer zal bestaan. De stad krijgt er ook een volledig nieuwe tramlijn bij, tram 7. Die zal lopen van het Parkbos in Sint-Denijs-Westrem, langs de twee Gentse treinstations en het centrum. Hierdoor worden heel wat buslijnen vervangen door de tram. En ooktramlijn 4 wordt uitgebreid tot aan de Dampoort. Binnen het project krijgen ook het Museumplein en het Sint-Annaplein een opknapbeurt. De twee samen zijn goed voor tienkilometer extra tramverbinding. 

Infomomenten en werkateliers met de Gentenaars

De stad doet de grondige aanpassingen ook in samenspraak met de Gentenaars. Van 3 tot 13 mei vindt de Gentspoort Meerdaagese plaats waarop in verschillende plaatsen van de stad infomomenten georganiseerd worden. Vanaf deze zomer zijn er ook werkateliers waarbij het projecteam samen met de inwoners nadenkt over hoe het project vorm moet krijgen. Tegen 2025 moet het ontwerp voor het hele project op tafel liggen en in 2027 moeten de werken van start gaan. Het totale kostenplaatje is zo'n half miljard euro en wordt gefinancieerd door de Vlaamse regering. De stad zelf kijkt alvast heel erg uit naar de start van het project.