GMF wil meer veilige fietsstraten in Gent

Het Gents MilieuFront heeft vandaag vier nieuwe fietsstraten gemarkeerd in Ledeberg. Het gaat om een symbolische actie waarbij ze aandacht vragen voor de onveilige verkeerssituaties in zo'n 450 straten in heel Gent. Die heeft het Gents Milieufront al vastgelegd in 2020. Het grootste probleem is de afstand tussen de fietser en de automobilist. Niet elke straat is breed genoeg om een meter afstand te houden bij het inhalen, en dat is nochtans wettelijk verplicht. 

Steven Geirnaert, Gents MilieuFront: " Wij zijn niet tegen de auto, wij gebruiken soms zelf ook de auto. Wij willen gewoon dat het veilig genoeg is voor iedereen om met de fiets naar hun bestemming te komen".

Het Gents Milieufront wijst hiervoor naar de automobilisten om de verkeersregels te kennen maar ook naar het Gentse stadbestuur en de politiediensten. Volgens de actievoerders zou schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw op de gemeenteraad van 17 februari 2020 gezegd hebben dat het bestuur de resultaten zou onderzoeken. Maar daar is drie jaar later nog steeds geen sprake van. Hoog tijd dus om nog eens aan te kloppen bij het stadsbestuur.  GMF pleit voor fietszones. Daar zijn aangrenzende straten allemaal fietstraten en is er duidelijkheid,  want nu gaat het om enkele straten die verspreid liggen en dat is verwarrend. Steden zoals Kortijk en Mechelen werken al op die manier. De organisatie kijkt hiervoor in Gent bijvoorbeeld naar de Bloemekeswijk, de Stropwijk en Ekkergem. Een idee waarvan het Gentse MilieuFront hoopt dat de stad Gent het overweegt.