Infrabel breidt spoorwegbundel in de Gentse haven uit

In de Gentse haven wordt er momenteel druk gewerkt aan de sporenbundel Mercator, da`s de tweede belangrijkste spoorinfrastructuur binnen North Sea Port. Spoorwegbeheerder Infrabel bouwt er onder meer langere sporen, van wel 750 meter lang. En die langere sporen hebben heel wat voordelen. Want zo kunnen er langere goederentreinen aankomen in de haven van Gent.  Die treinen drukken dan weer de transportkosten van de havenbedrijven, en ze zijn bovendien ook goed voor het milieu, want dankzij de langere goederentreinen rijden er veel minder vrachtwagens op de weg. De federale regering en Europa pompen 12.5 miljoen euro in het project.

Sinds begin dit jaar is spoorwegbeheerder Infrabel druk in de weer aan de sporenbundel Mercator in de Gentse haven. Een verzameling van negen spoorlijnen die in de jaren negentig werd aangelegd en die de op een na belangrijkse sporenbundel binnen North Sea Port. Voor verschillende bedrijven in de buurt, zoals autobouwer Volvo Car, en het logistiek scheepvaartbedrijf DFDS, is de sporenbundel Mercator cruciaal voor het transport per spoor. Maar de spoorinfrastructuur moet dringend uitgebreid worden. Spoorwegbeheerder Infrabel bouwt de capaciteit daarom de komende drie jaar uit met lange sporen met een lengte van 750 meter.

Britt Monten, Infrabel: "De eerste fase van de werken die zijn momenteel al afgerond, daar hebben we al gezorgd voor de spoorconfiguratie die we daar getekend hebben, extra capaciteit, er werden al vier sporen deels verlengd, acht wissels vernieuwd en ook al 200 meter spoor kwam er eigenlijk al bij. In een tweede fase gaan er nog eens twaalf wissels vernieuwd worden, komt er ook nog eens drie kilometer spoor bij en eigenlijk dat allemaal voor de lange sporen van 750 meter. Die sporen zijn eigenlijk de toekomst van het goederenvervoer".

Dankzij die lange sporen van 750 meter kunnen er in de toekomst ook langere goederentreinen aankomen in de Gentse haven en da`s een belangrijke troef voor North Sea Port, want er worden nogal wat grondstoffen en auto`s vervoerd via het spoor. North Sea Port wil in de toekomst dan ook nog meer goederen vervoeren via het spoor, de zogenaamde Modal Shift, waarbij de transportkosten worden gedrukt en er minder vrachtwagens op de weg rondrijden.