Stad Gent mag wijkmobiliteitsplannen invoeren

''De strijd om de wijkmobiliteitsplannen van Oud Gentbrugge - Dampoort en Zwijnaarde is nog niet gestreden.'' Dat zegt Dominique Blommaert, de advocaat die een rechtszaak aanspande tegen de stad Gent. Gisteren kreeg de stad van het hof van beroep gelijk over het wijkmobiliteitsplan van Oud Gentbrugge en Dampoort. De plannen mogen dus uitgevoerd worden en dat tegen de zin van veel handelaars.

Even terug naar begin januari. Gentbruggebrug wordt afgesloten voor drie maanden om het wijkmobiliteitsplan in Oud Gentbrugge en Dampoort voor te bereiden. Heel wat buurtbewoners en handelaars zijn niet opgezet met de plannen. Vijf bedrijven nemen samen een advocaat in de arm en via een kortgedingprocedure laat de rechter de werken aan Gentbruggebrug stilleggen. Drie dagen na de start van de werken, wordt de brug opnieuw opengesteld voor alle verkeer. De stad Gent tekende beroep aan en kreeg gisteren gelijk van het hof van beroep. Het wijkmobiliteitsplan mag dus uitgevoerd worden.

Filip Watteeuw (Groen) - schepen van Mobiliteit Gent: "We willen dat het veilig is voor alle voetgangers en fietsers en alle bewoners eigenlijk. Vandaar dat we die wijkmobiliteitsplannen willen uitvoeren. Meer leefkwaliteit en meer verkeersveiligheid".

Maar de handelaars in de buurt blijven vrezen voor hun zaak. Door het wijkmobiliteitsplan zullen ze naar eigen zeggen moeilijker bereikbaar zijn voor zowel leveranciers als klanten. 

Filip Watteeuw (Groen) - schepen van Mobiliteit Gent: "Alles blijft bereikbaar zowel met de fiets, te voet, met het openbaar vervoer als met de auto. Wat we niet willen is sluipverkeer, verkeer dat door de woonstraten rijdt en daar eigenlijk niet moet zijn, maar gewoon omdat ze een kortere en snellere weg willen nemen. Dat willen we niet. We willen dat de leefkwaliteit voor bewoners gegarandeerd is. Vandaar die keuze, maar alles blijft bereikbaar".