zaterdag 27 april
16°C
0 km

VIB schakelt gamers in voor wetenschappelijk onderzoek

Gamers betrekken bij wetenschappelijk kankeronderzoek. Dat is wat het Vlaams Instituut voor Biotechnologie, kortweg VIB, zal doen. Samen met collega's van het Dhaenens lab aan de Faculteit Farmaceutische Wetenschappen van de UGent, willen ze met de hulp van gamers de analyse van hun data drastisch verbeteren. De bedoeling is om zo de diagnostiek van ziekten te bevorderen.

Gamers en wetenschappelijk onderzoek. Het lijkt misschien een wat gekke combinatie, maar aan het Vlaams Instituut voor Biotechnologie en de faculteit Farmaceutische Wetenschappen van de UGent geloven ze er helemaal in. Voor hun kankeronderzoek maken ze gebruik van massaspectrometers om gezonde weefsels met tumorweefsels te vergelijken. Maar die grote machines kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken en daar komen de gamers in het verhaal.

Maarten Dhaenens UGent: "Het is voor een computer niet gemakkelijk om de verschillende stalen met elkaar te vergelijken, gezond en tumor. Hoe beter we dat kunnen, hoe beter we de targets kunnen identificeren om daar medicijnen tegen te ontwikkelen. Het is dus eigenlijk om de data van een massaspectrometer proberen aan elkaar te linken en dat gebeurt beter door mensen, omdat ze heel goed zijn in patroonherkenning. Dat is voor een computer heel moeilijk."

Eve Echoes

De VIB/UGent werkt met spelers van  Eve Echoes, een online ruimteverkenningsspel met miljoenen spelers over de hele wereld. Hun handelingen worden gebruikt om het wetenschappelijk onderzoek een duwtje in de rug te geven.

Toon Callens VIB/UGent: "Wij geven de spelers 2 stalen. Eigenlijk hetzelfde staal dat twee keer na elkaar gelopen is. Dan is het de bedoeling dat de spelers via patroonherkenning de stalen over elkaar heen schuiven. Ze zien verschillende bolletjes op hun scherm van 2 verschillende stalen die ze dan met elkaar moeten overlappen volgens bepaalde patroonherkenning. Als ze dit gedaan hebben, dan krijgen ze een extra level waarbij de bolletjes nu pijltjes worden en waarbij ze individuele punten aan elkaar aligneren".

Met de patronen die door de spelers herkend worden kunnen de onderzoekers op hun beurt aan de slag.