Volvo Trucks Gent levert eerste "Gentse" elektrische truck af

In Gent is vanmorgen de eerste in België geproduceerde elektrische vrachtwagen van Volvo voorgesteld. Tot nu toe werden de elektrische vrachtwagens van Volvo Trucks in Zweden gebouwd, maar nu kan het dus ook in de fabriek in Oostakker. De allereerste e-truck van Belgische makelij is voor de logistieke dienstverlener Katoen Natie. De elektrische vrachtwagen heeft een rijbereik van 300 kilometer en zal minimum 350.000 euro kosten.

Met de nodige show wordt de eerste elektrische vrachtwagen van Belgische makelij voorgesteld in de fabriek in Oostakker. Het is een mijlpaal voor de grootste Volvo-fabriek van de wereld, want tot voor kort werden de e-trucks enkel in het buitenland gebouwd. 

Koen Leemans - Volvo Group Truck Operations Ghent: "Ja, we zijn inderdaad vorig jaar in Zweden gestart met het bouwen van elektrische vrachtwagens, by the way met onze packs, want wij hebben vorig jaar ook een batterypack in Gent opgestart waarin we batterijnen leveren aan onze Zweedse collega's. Dus nu kunnen we onze eigen packs ook hier in Gent gebruiken voor de voertuigen die we hier zullen bouwen".

Logistiek dienstverlener Katoen Natie is de fiere klant van deze eerste elektrische truck. En ze willen er nog meer. Maar de bedrijfsleiding maakt zich wel zorgen over de laadcapaciteit en energiebevoorrading. Het bedrijf kijkt naar de politiek. 

Lydia Peeters (Open Vld) - Vlaams minister van Mobiliteit: "Ik denk, dat als we kijken naar de vrachtsector, dat we volop moeten kijken naar laadinfrastructuur ter hoogte van KMO-zones en havengebieden en daar moeten we echt van die e-hubs faciliteren. Maar ook langs onze drukke gewestwegen, ook op onze parkings moeten we zorgen voor ultrasnellaadstations zijn. Daar gaan we zeker voor zorgen. Europa doet dat om de 60 kilomter, wij hier in Vlaanderen doen dat om de 25 kilometer. Dus ook daar zijn we heel ambitieus en nemen we volop de lead".