Aalter is veiliger tegen 1 september

In aanloop naar het nieuwe schooljaar heeft de gemeente Aalter het circulatieplan grondig geëvalueerd. Het plan werd twee jaar geleden ingevoerd en blijkt zijn vruchten af te werpen. De voorbije weken zijn er op tien plaatsen in de gemeente ook nog snelheidsinformatieborden geplaatst aan scholen, om de veiligheid van zwakke weggebruikers extra onder de aandacht te brengen.

Snelheidsbeperkingen, fietsstraten en trajectcontroles, dat waren de speerpunten van het circulatieplan dat Aalter in 2021 invoerde. Allemaal om de gemeente zo veilig mogelijk te maken voor fietsers en voetgangers. En het resultaat mag er zijn, zegt de burgemeester.

Pieter De Crem (CD&V) - burgemeester Aalter: "Wat we gezien hebben, is een spectaculaire daling van het aantal ongevallen. Eigenlijk zijn die nu statistisch verwaarloosbaar geworden. Op de plaatsen waar we trajectcontroles hebben op gemeentelijke wegen, zijn er nog heel weinig ongevallen, met stoffelijke schade. Er zijn geen gewonden meer in die piekperiodes en op de plaatsen waar we controleren. Het heeft zijn doel bereikt en we kijken nu nog hier en daar, omdat sommige mensen zeggen dat we daar wel nog een kleine uitbreiding kunnen hebben, wat we ermee kunnen doen.

Daarnaast zet het gemeentebestuur in op sensibilisering bij autobestuurders. Dat doen ze nu, in aanloop naar het nieuwe schooljaar, door op tien strategische plaatsen snelheidsinformatieborden te plaatsen. De inwoners van Aalter lijken de situatie al goed gewoon te zijn, maar Aalter blijft een knooppunt van veel wegen. Het is vooral het doorgaand verkeer dat soms nog voor problemen zorgt, zoals bijvoorbeeld hier in de Hellestraat in Knesselare.

ITV - Pieter De Crem (CD&V) - burgemeester Aalter: "Kritieke plaatsen zijn waar je verkeer hebt dat van buiten de gemeente op het grondgebied komt en die de gemeente als een soort doorgangweg gebruikt. Dat is soms het geval op de Deinsesteenweg, de Heirstraat, en ook bijvoorbeeld in de Hellestraat in Knesselare. Vanaf 13 september komt daar ook een proefproject met een trajectcontrole. Dan kunnen we op basis van die gegevens een effectieve trajectcontrole doen, om zowel een tonnagebeperking als een snelheidsbeperking in te voeren, wat natuurlijk de druk van het verkeer zal doen afnemen".